Din cauza birocrației, copiii refugiați nu își pot primi alocațiile

SCRISOARE DESCHISĂ

Domnului Marius Budăi, Ministrul Muncii și Solidarității Sociale,

Domnului Lucian Bode, Ministrul Afacerilor Interne,

Doamnei Gabriela Firea, Ministrul Familiei și Tinerilor,

Doamnei Mădălina Turza, Consilier de Stat, coordonator strategic al asistenței umanitare a refugiaților

Stimate doamne, stimați domni,

Copiii ucraineni, strămutați în România, beneficiari ai statutului de protecție temporară conferit în baza Deciziei Consiliului Uniunii Europene de punere în aplicare (UE) 2022/382 din 4 martie 2022 de constatare a existenței unui aflux masiv de persoane strămutate din Ucraina în înțelesul articolului 5 din Directiva 2001/55/CE, sunt eligibili pentru alocația de stat pentru copii, așa cum prevăd actele normative de punere în aplicare a Deciziei Consiliului UE.

Din nefericire, din rațiuni pur birocratice, majoritatea copiilor refugiați nu pot beneficia de dreptul legal la alocație de stat.

Pe de o parte, sistemul informatic și normativele Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS) solicită specificarea adresei de reședință pentru a procesa dosarele în vederea acordării acestui tip de beneficiu social (alocația de stat).

Pe de altă parte, modelul permisului de ședere pentru beneficiarii protecției temporare, emis de Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI) nu include și adresa de reședință.

În aceste condiții, practica Agențiilor Județene pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) este neunitară, și, în cele mai multe cazuri, conduce la suspendarea plății alocațiilor. În unele situații, Direcțiile de Asistență Socială (DAS) înregistrează dosarele, dar AJPIS nu le procesează și, prin urmare, nu fac plăți; în alte cazuri, dosarele nu sunt nici măcar înregistrate; în puține situații, DAS completează dosarele prin anchete sociale care să ateste reședința (o practică care nu poate fi susținută cu resursele existente, în cazul unui număr mare de persoane).

Pe scurt, un drept acordat copiilor prin lege nu poate fi pus în aplicare din cauza lipsei de colaborare între instituții publice aflate în coordonarea diverselor ministere.

Pentru a debloca situația, vă solicităm să faceți demersurile necesare pentru găsirea unei soluții interinstituționale și emiterea unui act normativ unic, ușor de înțeles și de aplicat pentru instituțiile din subordine.

Semnatari:

Coaliția pentru Drepturile Migranților și Refugiaților (CDMiR)

Federația Organizațiilor Neguvernamentale din Servicii Sociale (FONSS)

RENASIS – Rețeaua Națională Antisărăcie – Includere Socială

Federația Fundațiile Comunitare din România

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR)

Confederația Caritas România

Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Dezvoltare (F.O.N.D.)

Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil

Platforma ProTECT

ActiveWatch

Alianța Națională pentru Boli Rare

Asociatia Carasana Sindrom Down

Asociația Bunul Samaritean

Asociația Centrul European pentru Educație și Cercetare (ECLER)

Asociația Elevilor din Bacău

Asociația Institutul Pentru Parteneriat Social Bucovina

Asociația Novapolis – Centrul de Analize și Inițiative pentru Dezvoltare

Asociația Prader Willi Din România

Asociația Pro Vobis – Centrul Național de Resurse pentru Voluntariat

Asociația Română de Cancere Rare

Asociația TrueSight

Asociația UNDE

CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică

Consiliul Județean al Elevilor Bacău

Consiliul Național al Elevilor (CNE)

Consiliul Tineretului din România (CTR)

Federația Tinerilor din Bacău

Fundatia Humanitas Pro Deo Resița

Fundația Agenția Împreună

Fundația Comunitară București

Fundația Comunitară Buzău

Fundația Comunitară Cluj

Fundația Comunitară Dâmbovița

Fundația Comunitară Galați

Fundația Comunitară Oradea

Fundația Comunitară Prahova

Fundația Comunitară Sibiu

Fundația Comunitară Timișoara

Fundația Comunitară Vâlcea

Fundația FARA

Fundația Inimă de Copil

Geeks for Democracy

—————–

Acest document este realizat în cadrul proiectului CDMiR: O viziune comună pentru integrarea migranților și refugiaților în România.

Proiectul este derulat de Fundația Consiliul Național Român pentru Refugiați în parteneriat cu Centrul pentru Inovare Publică și Asociația Novapolis – Centrul de Analize și Inițiative pentru Dezvoltare, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Scopul proiectului este de a consolida capacitatea de advocacy și comunicare, reprezentativitatea și sustenabilitatea Coaliției pentru Drepturile Migranților și Refugiaților – CDMiR, în vederea dezvoltării și susținerii unui cadru favorabil și a unei viziuni comune pentru integrarea migranților și refugiaților în România.

Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org .

Lucrăm împreună pentru o Europă verde, competitivă și incluzivă.